Cris Froese Picks

czwartek, 12 marca 2020

Polski wtedy jeszcze nie było...


Będąc w Yorku, weszliśmy do Art Galery. Były tam różne rzeczy do obejrzenia, nowoczesne i bardzo stare. Ciekawe, ale dla mnie nie aż tak bardzo. Jednak, gdy weszłam po schodkach na górę i stojąc przy balustradzie zerknęłam w dół, ujrzałam ogromną mapę, wkomponowaną w podłogę parteru. Robiła wrażenie. Europa i Azja - rzucało się w oczy, więc od razu zaczęłam szukać Polski... i nie znalazłam. Zeszłam na dół, żeby przypatrzeć się z bliska.


No i Polski nie było! Jak to? Nie mogłam uwierzyć. Przesunęłam się na mapie na południe, żeby w dolnym rogu przeczytać opis.


Imperium Rzymskie
Na początku panowania Cesarza Hadriana.
Cesarz urodził się 24 stycznia 76 r., a zmarł 10 lipca 138 r. Cesarzem został w roku 117.
W Wikipedii wyczytałam, że w roku 122 cesarz przybył do Brytanii, gdzie zlecił budowę umocnień limesowych  tzw. Wału Hadriana.
Pewnie wtedy została wykonana ta mapa.
Zrobiło mi się trochę nostalgicznie za nieistniejącą jeszcze Polską...


24 komentarze:

  1. Mnie też by zapewne ogarnęła nostalgia. Pozdrawiam Marysiu. :) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stałam na tej mapie i nie mogłam jakoś przyswoić myśli, że nas nie było:(
      Pozdrawiam Tereniu:)

      Usuń
    2. Mnie także ogarnęła nostalgia. Zwłaszcza dzisiaj patrząc na to co dzieje się dookoła. Jak będzie wyglądać mapa w przyszłości?
      Pozdrawiam porannie Marysiu

      Usuń
    3. Rozumiem Ismeno, ale najlepsze co możemy zrobić to nie podpinać się pod zbiorowy strach.
      Pozdrawiam Cię serdecznie:)

      Usuń
  2. Mario, weź marker i dorysuj Polskę. A niechaj narodowie wżdy postronni znają!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, to nie głupi pomysł, nawet można by nieco powiększyć przy okazji;)

      Usuń
  3. Czasami dobrze jest się zagłębić w historię :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak przeczytałam, który był rok na mapie, to już wiedziałam, ale i tak smutkiem z mapy powiało;)
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  4. Nie było nas, nie byliśmy potęgą, ale zawsze mieliśmy wysokie mnie manie o sobie.
    Serdeczności zasyłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, czego jak czego, ale mniemania o sobie to nam zarzucić nie można;)
      Pozdrawiam serdecznie Ultro:)

      Usuń
  5. Nie było nas, a był las. Nie będzie nas, będzie las. Choć dziś nie jest to takie pewne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To stara prawda, ale z pokorą u nas różnie bywa, wobec lasu też niestety...

      Usuń
  6. Za to mapa ładna i zaskoczenie było, a to już sporo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mapa ładna, a jaka duża i moje zaskoczenie też było duże;)

      Usuń
  7. Niejako zmusiłaś mnie do myślenia więc poszukałam informacji o początkach naszego państwa i okazało się, że to bardzo dyskusyjna sprawa, archeolodzy badający grody piastowe w końcu orzekli, że fortyfikacje te powstały dopiero około 940 r. i w ogóle początki Polski pogrążone są niemal w całkowitych mrokach. Lubię spotykać takie zagwozdki na blogach, bo pewnie z własnej inwencji wcale bym sobie tego nie wyjaśniała, a tutaj złapałam haczyk :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko mam podobnie, też w takich sytuacjach lecę zgłębiać wiedzę i czuję się z tym fajnie, tak kreatywnie:)

      Usuń
  8. A to dopiero ciekawostka, Mario. Mapa imponująca, rzeczywiście.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mapa była ogromna, spacerowałam po niej.
      Pozdrawiam Basiu, dawno Cię nie było:)

      Usuń
  9. No tak, do nas Rzymianie nie dotarli, tylko lasy i lasy, nie mieli kogo podbijać ;) Chociaż po bursztyn jeździli. Ale nie martw się, są narody i państwa o wiele młodsze od naszego :) pozdrawiam Cię serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są narody, może nie tak wielkie, ale jeszcze teraz nieodkryte. No właśnie, handel bursztynem odbywał się prawdopodobnie już w V w p. n. e. i pośredniczyli w tym Celtowie(widocznie przez lasy ciężko było się przedobyć). Ale czy my już zbudowaliśmy sobie jakieś chaty na tych terenach, na mapie widać, że są Niemcy... Haniu również serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
  10. A to nas zaskoczyłaś! ;)
    W myślach zaczęłam rysować na tej mapie aktualne granice Polski.
    Zdróweczka dużo dla Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, stojąc na tej mapie odruchowo rysowałam oczami granice;)
      Miło Cię znów widzieć:) Serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń